Verbouwingen: de plichten van de aannemer

Verbouwingen: de plichten van de aannemer

Bij verbouwingen en renovatiewerken is de aannemer een van de belangrijkste partijen. Hij moet de werkzaamheden volgens de contractvoorwaarden en binnen de afgesproken termijn uitvoeren. De afspraken met en de plichten van de aannemer worden bij voorkeur op papier gezet en ondertekend. Zo ben je zeker van je zaak en kan je bij eventuele problemen achteraf het contract inroepen om onnodige conflicten te vermijden.

Concrete afspraken maken

Volgens de wet moeten er geen specifieke bepalingen in het contract met een aannemer staan. Maar toch is het raadzaam om concrete afspraken te maken vooraleer de verbouwingen beginnen en alles zorgvuldig te stipuleren. De aannemer moet de verbouwingen volgens de bouwplannen uitvoeren en zich strikt aan de contractvoorwaarden houden.

 

Plichten van de aannemer bij verbouwingen

Verder heeft een aannemer ook informatieplicht en moet hij de bouwheer en de architect op de hoogte houden van de werkzaamheden. Als er fouten of hiaten in de plannen staan, moet de aannemer dat melden. Doet hij dat niet, dan kan hij medeverantwoordelijk gesteld worden. Verder behoort ook het goedkeuren van de materialen die op de werf worden geleverd tot de taken van de aannemer.

Lastenboek als leidraad

Als instrument om de verbouwingen of renovatiewerken op te volgen, wordt er een lastenboek opgesteld. De grote lijnen van een lastenboek zijn dezelfde, maar per project zijn er uiteraard verschillen. Het lastenboek bestaat uit twee delen: een administratief en een technisch luik. In het administratieve gedeelte worden de plichten en ook de rechten van de aannemer beschreven. In het technische gedeelte staat een gedetailleerde beschrijving van de werken, de materialen, etc. Een lastenboek fungeert als een leidraad tijdens een renovatieproject waarop je altijd kan terugvallen. Renoffice legt ook steeds een renovatiedraaiboek aan, waarin jouw renovatieproject fase per fase wordt uitgelicht en die het lastenboek aanvult als leidraad voor de renovatiewerken of verbouwingen!

 

Renovatiecoördinatie

Die kopzorgen tijdens een verbouwings- of renovatieproject kan iedereen als kiespijn missen… Bij Renoffice nemen we de volledige renovatiecoördinatie voor onze rekening en zorgen we ervoor dat de aannemer al zijn plichten vervult. Wij dragen de volledige verantwoordelijkheid en jij hoeft je geen zorgen te maken over administratieve of technische problemen. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie!

Uw pand renoveren?

Vraag meer info!

Wij bellen u alleen op om uw vragen te beantwoorden.
Onze adviseur uit uw buurt neemt contact met u op.
Beschrijf kort uw project.

 

  • Wij coördineren zodat jij verbouwt zonder stress.
  • Meer dan 35 jaar ervaring in renovaties.
  • Meer dan 100 renovaties uitgevoerd in 2020.
  • U krijgt snel een vrijblijvend voorstel.